STRATEGIBLOGGEN
#strategi #innovation #förändring #ledarskap
#strategi #innovation #förändring #ledarskap
Coronaviruset har skapat en internationell kris som just nu skakar hela världen. Samtidigt pratas det mycket om olika strategier för att bemöta och hantera…
Världen beskrivs av många som allt mer volatil, komplex och motsägelsefull. Det är förändringar som berör alla och som inte på något sätt är…
Vår värld förändras och utvecklas snabbare än någonsin förut. Tekniska och sociala framsteg har skapat förutsättningar som mänskligheten tidigare bara kunnat drömma om. I…
Alla organisationer behöver röra sig framåt i ungefär samma takt och riktning som sin omvärld. Några få tar på sig ledartröjan och bidrar till…
Innovation behöver inte bara omfatta produkter eller tjänster. Innovation kan också omfatta hela affärsmodeller. Business Model Canvas är ett verktyg, skapat för snart tio…
Jag spenderade torsdagen i förra veckan på Innoday i Stockholm och lyssnade där på föreläsningar om framtidens retail, digitalisering och transformation. IKEAs koncernchef Torbjörn…
I en värld av accelererande förändring har motsägelsefullt nog strategisk planering blivit viktigare än någonsin. I första hand för att det hjälper oss att…
Det är nu nästan ett år sedan jag publicerade min första bok, Navigera in i framtiden. Det har varit en spännande resa. Från det…
Historien har visat att någon annan aktör förr eller senare kommer att disrupta er nuvarande verksamhet och på sikt göra er irrelevanta genom ny…
Ingenting är konstant. Allt förändras och utvecklas över tid. Det är nästan lika självklart som en naturkraft, men går ibland så långsamt att vi…
Google tog sig an utmaningen att organisera världens information. Och får nog sägas ha lyckats ganska bra med det hittills. Med än någonsin förut behöver…
Veckan är på väg mot sitt slut och jag är på väg hem från en spännande och intensiv vecka i San Fransisco och Silicon…
Befinner mig i San Fransisco sedan några dagar. Dels för att hantera min jet-lag inför kursstarten vid Singularity University i Silicon Valley, men också…
Citatet “The future is already here — it’s just not very evenly distributed” tillskrivs science fiction-författaren William Gibson. Innebörden är att vi kan observera…
Hur tar du foto nuförtiden? Hur sparar du dem? Hur delar du dem med vänner och bekanta? Inte i ett gammalt hederligt fotoalbum skulle…
I en värld av accelererande förändring är det intressant att sakta in en stund och anlägga ett historiskt perspektiv på omvärldens förändring. Ett sätt…
I en värld av accelererande förändring går det inte att stoppa huvudet i sanden och hoppas att förändringarna ska blåsa förbi – för det…
Disruptiv innovation används idag ofta för att beteckna alla sorters branschomstörtande innovation och förändring. Oftast länkat till nya tekniker, nya affärsmodeller och gamla bolagsjättar…
(Denna artikeln är skriven av Karin Aase och ursprungligen publicerad i SEB Value nr 2, 2018). Facit och Kodak, två världsledande företag som helt…
Du kanske undrar varför det här med strategiskt tänkande är så viktigt – för både dig och din verksamhet? Tänk så här… ett bolags…
Undrar du varför många stora bolag har svårt att hänga med i en omvärld av accelererande förändring? Kanske har du hört talas om begreppet kreativ…
Du kanske undrar varför det här med innovation och förnyelse är så viktigt för en verksamhet? Tänk så här… Som människor har vi en…
Artikel skriven av Lars Westerlund i VD Tidningen nr 2, 2018. ”Alla företag brottas med frågan hur de ska navigera rätt på vägen in…
Nu kanske du tycker att jag låter lite väl filosofisk, men faktum är att det är intressant att fundera en stund över vad dåtid,…
Är du chef eller ledare i en verksamhet eller bransch i förändring? Kämpar du och ditt team med att bemöta ökad konkurrens, den…
I samband med lanseringen av boken Navigera in i framtiden har jag samlat ett urval av spännande resurser för ledare och chefer i verksamheter…
Singularity University, eller SingularityU Nordic som det kallas här i Skandinavien, är något jag vill att du lägger på minnet. Jag spenderade själv stora delar…
Det närmar sig! Äntligen ligger provtrycket av min nya bok på mitt skrivbord och publicering planeras till slutet av mars. Boken heter Navigera in i…
Att felbedöma trender är vanligt och att förutsäga framtiden är en stor utmaning. Det ser vi inte minst i detta minnesvärda reportage på Dokument…
Jag lyssnade precis på en intervju med Coca Cola Company’s nya koncernchef James Quincey på CNN Money. Intervjun handlade om Coca Colas stora behov…
Vem kommer inte ihåg Tillbaka till Framtiden, den amerikanska science-fiction komedin från 1985. I huvudrollen återfinns Michael J. Fox som Marty McFly och Christopher Lloyd som…
Trots att människan funnits en jämförelsevis kort tid i jordens historia, har vi genom ett allt effektivare lantbruk, sjukvård, teknologisk utveckling, användning av fossila…
Med ordet digitalisering avses normalt införande av informationsteknologi, kopplat till ökad användning av internet och IT på alla nivåer av samhället. Det har blivit en megatrend som det…
(Ur artikel av Karin Thorsell i VD Tidningen nr 5 2017) Utgår ni från kunderna och omvärlden när ni gör upp er strategi? Eller…
Jag kom precis tillbaka från två dagar på Singularity U Summit i Köpenhamn. En otroligt inspirerande tillställning med ett antal föreläsare från Silicon Valley,…
Artikel i VD Tidningen, den 28 september. Strategiarbete är en dynamik mellan nuläge och mål – för att ta er till målet måste ni…
Det artar sig! Efter mycket skrivande är nu bokens omslag och manus färdigt för en första korrektursväng. En hel del arbete kvarstår dock fortfarande.…
Vi befinner oss idag i en värld av accelererande förändring och snabb förnyelse, där krafter som kreativ förstörelse och disruption har blivit vardagsmat. Stora,…
Without reflection, no learning happens. A lot of my own personal learning today happens online in parallel to my everyday commitment to support executives…
Jag vill passa på att välkomna dig till den första Intraprenörskapskonferensen i Stockholm den 17-19 maj – fylld av massor av spännande föreläsare och workshops. Intrapreneurship Conference…
Många stora, mogna organisationer kämpar med att förnya sig i en värld av accelererande förändring. Undersökningar visar att 80 procent av alla organisationer befinner sig…
Koncernstrategi, affärsstrategi, marknadsstrategi, varumärkesstrategi, innovationsstrategi, digital strategi, content strategy, operational strategy, HR-strategi, försäljningsstrategi, kommunikationsstrategi. Listan kan göras lång. Idag har allt och alla en…
Det kom en intressant pressrelease från ISS, Internetstiftelsen i Sverige, inför en release av den kommande årliga rapporten ”Svenskarna och Internet”, som släpps den 10…
In parallell to Strategic Thinking, I often use Design Thinking methodology to approach relevant business problems and challenges. Design Thinking originates in design, but has developed into…
I innovations-, strategi- och marknadslitteraturen pratas det sedan flera år mycket om human centred design, service design och design thinking. Det kan beskrivas som holistiska metoder, som fokuserar på innovation…
I felt truly humbled to be able to contribute as a speaker and group facilitator with a customer and end-user perspective in a future…
Det pratas idag om det digitala samhället som en megatrend – en global, hållbar och makroekonomisk utvecklingskraft som påverkar företag, ekonomi, samhälle, kultur och…
På ganska få år har internet och tillhörande tekniska lösningar i grunden förändrat vårt sätt att handla, läsa, konsumera, deklarera, lyssna på musik och…
Strategy is no longer necessary, according to some – but without it, business would not utilise our full human potential. Article first published on…
Historien har lärt oss att framtiden är svår att förutsäga. I en värld som förändras snabbare än någonsin riskerar det att skapa en känsla…
An ideological gulf has opened in today’s business world, between companies that look outward for long-term value and those relying on internal resources. “Look…
Being far-sighted about your strategy can help you prepare for the big global changes already unfolding. I’ve spent quite some time trying to understand…
Att vara riktigt relevant för sin målgrupp är svårt. Särskilt eftersom det normalt finns alternativa kundlösningar på samma eller relaterade kundproblem, som vi kanske inte ens…
Det kom några frågor och funderingar från Andreas, som arbetar som marknads- och kommunikationsansvarig. Jag tror att de områden han funderar kring är något…
Online video-industrin rör sig snabbt. Bara YouTube har över en miljard användare i världen, och varje dag lägger besökarna hundratals miljoner timmar på YouTube…
I innovations-, strategi- och marknadslitteraturen pratas det idag mycket om human centred design, service design och design thinking. Det kan beskrivas som holistiska metoder, som fokuserar…
Koncernstrategi, affärsstrategi, marknadsstrategi, varumärkesstrategi, innovationsstrategi, digital strategi, content strategy, operational strategy, HR-strategi, försäljningsstrategi, kommunikationsstrategi. Listan kan göras lång. Idag har allt och alla en…
Två års forskning och flera tusen intervjuer med kunder i olika branscher har visat att en endaste, enkel fråga (i de flesta branscher) verkar…
Gör ni allt för att göra era kunder nöjda, varje dag med kunden i centrum? Eller, det kanske inte är något ni pratar särskilt mycket…
Det som förr normalt hette Marknadschef har idag allt oftare blivit Marketing Manager; Marketing Director; (Senior) Vice President Marketing, Brand & Communications; Head of…
Människor är olika och har olika behov. Alla är inte intresserad av samma produkter, erbjudanden och budskap. Varför då behandla alla lika? Det låter helt…
En digitalisering av allt som skrivits i mänsklighetens historia fram till år 2003 är beräknat att uppta sammanlagt 5 miljarder gigabit. Idag produceras emellertid…
I dagens föränderliga och högst konkurrensutsatta värld – där produkter och tjänster blivit allt mindre unika och snabbt kopierade – brottas styrelser, företagsledningar och…
På bara några år har vårt sätt att kommunicera förändrats radikalt. Internet har som bekant bara funnits sedan 1995, men redan år 2000 hade…
Förmågan att påverka är ett spännande område. Antingen är det något du har eller inte har… eller? Kanske har du läst om Robert Calidini…
Marketing automation, eller ”automatiserad marknadsföring.” Hur känns det…? Effektivare marknadsföring och marknadskommunikation är förvisso – trots den fabriksmässiga klangen i begreppet ’marketing automation’ –…
Internet har i praktiken funnits sedan 1995. Redan år 2000 hade emellertid internet penetrationen i Sverige nått över 50 procent av hushållen. Idag är…
Bevakning av sociala medier har blivit en allt viktigare del av ett företags omvärldsbevakning. Samtidigt har det vuxit upp en uppsjö av verktyg för…
Allt är som tur är inte digital kommunikation. Majoriteten av vardagens kommunikation och påverkan är – fortfarande – IRL, även om vår tid vid…
Stora förändringsprojekt är allt vanligare inom företag och organisationer. De är dessutom ofta, åtminstone delvis, omgäldade av sekretess, hemlighetsmakeri, rykten och underförstådda tolkningar av…
”Rethinking Reputation – How PR trumps marketing and advertising in the new media world” landade i min bokhylla i början av 2013. Boken avhandlar ett…
I en omvärld som är allt mer oförutsägbar och motsägelsefull finns det ett ökat intresse för medarbetarprofiler som är flexibla, snabbfotade, älskar förändring och…
”Change has a bad reputation in our society. But that isn’t all bad – not by any means. In fact, change is necessary in…
Förra året annonserade CocaCola Company att de inte längre kommer att förlita sig på gammal hederlig TV-reklam eller ens traditionella reklambyråer för att underhålla sina…
Intresset för sociala medier fortsätter öka, trots att en del olyckskorpar kraxar om att många användare håller på att tröttna på Facebook. Facebook rankas emellertid…
Sverige fick i början av november sin första professor inom området Strategisk Kommunikation. Han heter Jesper Falkheimer och är placerad vid den nya Institutionen…
Pengar växer inte på träd. Enligt Brand Orientation Index har företag med varumärkesorientering emellertid högre lönsamhet än andra företag. Därtill har Corporate Executive Board…
Varje år ger .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) ut en rapport som sammanfattar svenskarnas relation till internet. Syftet är att verka för att tillförlitlig statistik om…
Innovation har blivit en allt viktigare utmaning och omfattar avsevärt mycket mer än en konkurrenskraftig marknadsplan eller en vinnande kommunikationsplan. Att utveckla en ny produkt…
Retuschering av fotografier hör till vanligheten idag. Retuschering har sedan länge använts i alla slags bilder, men kanske blivit mest uppmärksammat inom mode- och…
”Marketing is dead” utropades i en artikel på ansedda Harvard Business Review’s blog i augusti: ”Traditional marketing — including advertising, public relations, branding and…
En väl genomförd marknadsundersökning kan hjälpa dig att reducera risker och att snabbt få en indikation på om din kommunikationsinsats fungerar som det är…
En revolution kan betecknas som en plötslig och stor omvälvning av bestående förhållanden. För några år sedan pratades det därför om en media revolution…
Jag läste precis igenom en sida på bloggen som heter ”Sociala Medier” och skrevs hösten 2010. Den börjar kännas plågsamt ouppdaterad. Men, vad är…
Segmentering, targeting och positionering är fundamentala verktyg inom marketing. Men, eftersom bara ca 30% av alla praktiserande marknadsförare faktiskt är utbildade inom just marknadsföring…
Den digitala revolutionen och den explosiva tillväxten av sociala medier har fundamentalt ändrat konsumenters inköpsbeteende i grunden. Att söka information via sökmotorer eller att…
Kreativitet kan ses som förmåga till nyskapande och frigörelse från etablerade perspektiv. John Cleese kan kanske mer än någon anses vara en person med…
När jag började arbeta med marknadskommunikation lärde jag mig att det fanns enkla tumregler för var exempelvis rubriken skulle placeras i en annons för…
Samtidigt om både Sveriges Mediebyråer och Sveriges Informationsförening de senaste veckorna lämnar besked om att investeringarna i media och kommunikation ökar är det svårare…
Sociala medier är fantastiska på många sätt. Inte bara privat, utan även professionellt. Idag återfinns exempelvis Sveriges snabbast växande affärsnätverk på Facebook. Det kallas Marknadscheferna…
Det finns flera sätt att definiera marketing. Den vanligaste definitionen är troligtvis marketing-ikonen Philip Kotlers: “Marketing is the process by which companies create value…
Förändringarna i vår värld sker i ett allt snabbare tempo. För bara 10 år sedan skulle iPhone, Spotify, Facebook, Twitter och YouTube ses som…
Brian Solis har just publicerat sin nya bok, The End of Business as Usual. Eftersom Brian Solis de senaste åren blivit lite utav en…
Både reklambyrån och PR-konsultföretaget ser sig idag som experter på kommunikation. De grundläggande mänskliga principerna för kommunikation och påverkan är emellertid desamma, oavsett om…
Kommunikationslandskapet – och arbetet med kommunikation och påverkan – är i förändring. Samtidigt fortsätter bruset att öka, liksom antalet kanaler och aktörer som tävlar…
Film är idag ett kraftfullt hjälpmedel i arbete med kommunikation och påverkan via internet. De sista 30 dagarna står YouTube exempelvis för 14 procent av…
Hela avdelningen har kallats till informationsmöte och din närmaste chef berättar att stora förändringar är på gång. Allt är långt ifrån stjärnklart. Efter mötet…
Ett omvärldsanalysverktyg som har fångat min uppmärksamhet det senaste halvåret är Silobreaker. Via Silobreaker kan man nämligen göra avancerade analyser och skapa mening i…
I början av februari visade IDG att det i slutet av 2010 för första gången såldes mer smarta mobiler än PC-datorer. Därtill har vi…
I en allt hårdare konkurrens är det framförallt genom skicklig marknadsföring och marknadskommunikation som man kan särskilja extremt framgångsrika, eller starka varumärken från andra.…
Framgångsrik kommunikation och påverkan via sociala medier kräver en hel del tid och engagemang från det företag som väljer att satsa på mediet. Huruvida…
I en omvärld med ett allt större brus – och allt fler kanaler att framföra sina budskap och skapa en engagerande dialog direkt med…
Känn din målgrupp – annars gör någon annan det… En grundläggande förutsättning för att skapa relevant och träffande kommunikation är att verkligen känna din…
I en värld av allt snabbare förändring kan professionell omvärldsbevakning hjälpa varje företag att navigera bättre och snabbare. Oavsett om det gäller kommunikation och…
Världens ledande varumärkestidskrift, Journal of Brand Management, har insett att det pågår djuplodade förändringar på spelplanen för framgångsrikt varumärkesbyggande. De menar bland annat att…
Mobil kommunikation är framtiden. Nu visar en ny studie att det för första gången någonsin såldes fler smarta mobiler än pc-datorer i slutet av…
Konsumenters beteende har ändras på många sätt de senaste fem åren, framförallt vad gäller sättet att dela, ta till sig och söka information. Mer…
Jag har precis avslutat min dagstidningsprenumeration. Inte helt utan ångest. Om det finns något medie som har haft kraft att påverka under de senaste…
Att lyssna är kanske nutidens mest underskattade sysselsättning. Ändå krävs ett aktivt lyssnande för att kunna kommunicera. När man kommunicerar måste man ju minst…
Den senaste Kundbarometern*, som publicerades i december, visar att bara 24,9% av svenska företag använder sociala medier för marknadsföring. Av dessa anger ungefär hälften…
De flesta varumärkesägare har en sak gemensamt – de vill alla kommunicera effektivt direkt till sina befintliga och nya målgrupper till lägsta möjliga pris.…
Dagens konsumenter nås av näst intill oändligt många budskap och har genom internet fått näst intill oändliga valmöjligheter. Samtidigt upplever många att de har…
Den här artikeln har uppdaterats med en ny och utökad spaning 2014-02-01, se http://marketingminds.se/2014/02/01/marknadschefens-nya-roll/ Det som förr normalt hette Marknadschef har idag blivit Marketing Manager,…
Det som förr hette Informationschef har blivit Kommunikationschef, Kommunikationsdirektör eller Head of Communications – och utvecklingen fortsätter. Under hösten har jag haft tillfälle att…
Det är idag inte alltid så lätt att som konsument genomskåda vad som är ett reklambudskap placerat i syfte att påverka ens köpbeteende. Och…
Forskning har sedan länge visat att personlig påverkan är det mest effektiva sättet påverka en persons attityd eller beteende. En svensk som funderat en del…
Sveriges Annonsörer publicerade nyligen en undersökning bland landets marknadsavdelningar som visade att sociala medier är deras viktigaste utmaning just nu. Skulle vi ställa en…
Även om bara 6% av alla svenskar bloggar så blomstrar bloggkulturen bland landets tonårstjejer. Två av tre 12-24 åringar har skrivit eller skriver på…
I takt med ett allt högre brus i vår omvärld försöker många marknadsförare och kommunikatörer hitta nya och effektiva sätt att skapa uppmärksamhet och…
Har dåliga vanor och starka varumärken något gemensamt? Ja, troligtvis… För att undersöka saken tittar vi kort tillbaka till fallet Coca Cola vs Pepsi…
”Den som ser på den mängd masskommunikation som via TV, radio, press, affischer och film dagligen strömmar ut över befolkningen säger sig förståeligt nog…
Robert Cialdini, psykologiprofessor från USA, menar att det stora informationsflöde vi lever i idag tenderar att göra att människan inte orkar ta verkligt välinformerade,…
Svenska Akademiens Ordbok definierar påverkan som att utöva inverkan på någon, att påverka någons vilja, tankesätt och uppträdande eller att få någon att göra…
Att nya eller digitala media omfattar internet är självklart för de flesta, men att digitala media idag också inkluderar TV, radio, mobiltelefoner och andra…
En svensk som funderat en del på hur sociala nätverk får en människa att byta åsikt, att prova en ny produkt eller att bryta…
I boken ”The New Rules of Marketing & PR” lyfter David Meerman Scott fram de nya möjligheter som skapats med hjälp av internet och…
Idag publicerade .se årets rapport om svenskarna och internet. Internet är fortfarande en relativt ny teknik med bara ca 15 år på nacken, men…
Du kanske inte trodde det var möjligt att bevisa, men engagemang i sociala media kan betala sig. Det bevisades redan förra året i USA.…
Sveriges Annonsörer har i samarbete med Novus låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på vad som är viktigast att ta till sig just nu…
Olika typer av digitala media har blivit allt viktigare för effektiv kommunikation och påverkan. Ett gott exempel är IKEA, som har varit aktiva i…
En avgörande del av kommunikation och påverkan är formgivning. Världens reklambyråer är dagligen fullt upptagna med att hitta rätt kommunikationsdesign för sina uppdragsgivare. Med…
Nya och sociala media är inte bara en kanal för relationsbyggande, kommunikation och påverkan. De kan också tillföra verklig affärsnytta och mervärde genom kringtjänster…
Vid diskussioner om kommunikation och påverkan går termen sociala media inte längre att undvika. Sociala media kan i all enkelhet beskrivas som en samlingsterm för…
Kommunikation och påverkan är något djupt mänskligt. Här tar jag ett stort steg tillbaka i historien och slå ett slag för retoriken och hur…
Vi som på olika sätt arbetar med marknadskommunikation gör det oftast inte bara för skoj skull, utan för att påverka något i en viss…
Ordet kommunikation kommer från latinets ”communicare” som betyder att någonting blir gemensamt (Nilsson, Waldemarsson, 1990). Kommunikation kan sägas vara en ständigt pågående process och en…
Fascinerar jag dig… om jag gör det är det nämligen större sannolikhet att du faktiskt läser artikeln. Att fascinera någon är – åtminstone enligt…
Plötsligt har sociala nätverk blivit ett buzz word och ses som en stor ny möjlighet i den digitala världen för att sprida information på…
Det här har inget med digitala medier att göra – däremot med kommunikation och påverkan mellan människor. Visste du exempelvis att det finns gemensamma…
CSR (Corporate Social Responsibilty) kallas idag idén om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och…
Det är trendigt att vara nörd, menar supercoola Sofia Ulver-Sneistrup som forskar i marknadsföring och konsumenttrender vid Ekonomihögskolan på Lunds Universitet. Kanske har Sofia…
Jag drabbades av ”word-of-mouth” – och jag gick på det. Det gäller så klart lanseringen av iPhone 4. Apple har alltid lyckats skapa buzz och…
I en kurs i kommunikationssociologi för snart 20 år sedan fick vi bland annat lära oss ett antal modeller som ganska mekaniskt förklarar kommunikation…