Mobil kommunikation för marknadsförare
I början av februari visade IDG att det i slutet av 2010 för första gången såldes mer smarta mobiler än PC-datorer. Därtill har vi redan tidigare konstaterat att mobil kommunikation är framtiden. Om du på grund av begränsade resurser måste välja, skulle jag därför rekommendera dig att lägga mer tid på att utforska hur mobil telefoni kan användas i företagets marknadsföring än exempelvis sociala medier som Facebook och Twitter.
Hur kan då mobilen rent praktiskt användas som marknadsföringskanal eller för en smart kundkontakt som också bidrar med värde till användaren? HubSpot.com listade idag tio bra och jämförelsevis enkla sätt att inkludera mobil teknologi i din marknadsstrategi. Här är den:
1. Mobilvänlig hemsida
Enligt undersökningar kommer fler personer inom ett par år att gå in på hemsidor via mobilen än via datorn. Det innebär med andra ord att en mobil-optimerad hemsida är allt viktigare.
2. SMS påminnelse
SMS kan användas på många sätt, exempelvis genom påminnelser om saldo eller för betalningspåminnelser. Linas Matkasse gör det exempelvis redan – och parat med ett trevligt meddelande känns det inte irriterande, utan snarare som en god och personlig service.
3. SMS omröstning/undersökning
Fungerar i princip på samma sätt som för omröstningar för Schlagerfestivalen eller Idol. Kan även användas som ett bra sätt att få snabb feed back inom företagsvärlden.
4. Mobil handel och betalning
Hela 60% av amerikanska kunder handlar uppenbarligen redan produkter och tjänster via sin mobil. HubSpot.com menar därtill att sk Near Field Communications (NFC) kommer att explodera. Med NFC kan du uppenbarligen handla och betala i vanliga butiker med din telefon. Kanske något som gör att behovet av plånbok försvinner på sikt?
5. Mobila appar
Det finns redan mobila appar för ”allt” och utvecklingen fortsätter. Studier visar att användare föredrar mobila spel, sociala medier och musik via app jämfört med webb baserad interaktion och att säkerhetsaspekten (jämfört med webben) är viktig.
6. Mobila kuponger
Scanna med telefonen i butiken och få 20% rabatt… det funkar tydligen redan och mobila kuponger kan tillhandahållas via bl a mobila appar och mobila hemsidor.
7. SMS vinster och kort koder
SMS’a ”Vinn spa-helg” till 123456 och vinn en gratis presentcheck till en spa helg… eller något annat trevligt.
8. QR Koder
Om du tittade på CNN i sambad med jordskalven i Japan såg du kanske den märkliga fyrkanten på TV’n som man uppmanades scanna för att skänka pengar. Det var en s k QR kod. De används redan ofta i Japan, men har inte slagit igenom i Sverige än. QR koder är emellertid en riktigt smart lösning. Med en QR-kod på din produktförpackning kan kunden exempelvis scanna in koden med sin mobil och länkas direkt till er hemsida för djupare produktinformation – eller till en video som förklarar hur produkten ska användas eller monteras. Smart, eller hur…. något för IKEA! Mer om QR koder kan du bland annat läsa här och en video-introduktion till QR-koder finns här.
9. Mobil sökannonsering
Alla mobila användare letar ibland efter ett ställe att äta på när de är ute på stan… med Google Places får man snabba sökresultat direkt på mobilen. Om du har ett AdWords konto kan du tydligen lägga in kuponger och relaterade erbjudanden så att kunden får det direkt i mobilen.
10. Marknadsföring mha Location Based Services (LBS)
Apps såsom Foursquare, Gowalla, Facebook och Google tillåter användare att ”Checka In” till den adress ditt företag befinner sig på. En idé är att be kunden checka in tillräckligt många gånger och som motprestation erbjuda kuponger, rabatter och vinster. Vinsterna kan vara produkter eller varför inte ett ”Stamkundsdiplom” för att kunden kommit tillbaka tillräckligt många gånger.
Källor:
http://www.idg.se/2.1085/1.367404/nu-koper-vi-fler-smarta-mobiler-an-pc-datorer
http://en.wikipedia.org/wiki/QR_code
http://smartaremobil.idg.se/2.14476/1.368642/sa-fungerar-qr-koder
Fler tips: http://www.advmedia.se/bloggat/10-satt-att-hitta-kunder-med-mobil-marknadsforing