Nya spelare
På bara några år har vårt sätt att kommunicera förändrats radikalt. Internet har som bekant bara funnits sedan 1995, men redan år 2000 hade internet penetrationen i Sverige nått över 50 procent av hushållen. Idag är den uppe i nästan 90 procent.
För bara fyra år sedan surfade fortfarande de flesta på internet via en PC. Idag har ’alla’ en smartphone eller en läsplatta och behöver inte ens en PC för att använda internet. Smartphones och appar har blivit allmängods.
Den ökade digitaliseringen och snabba teknikutvecklingen har skapat en uppsjö av nya produkter och tjänster: vi deklarerar med hjälp av mobilen, läser tidningen på surfplattan och streamar vår favoritmusik när och var vi vill. Vi kommunicerar enkelt med och genom olika tekniska lösningar och förväntar oss naturligt att tekniken ska vara tillgänglig under dygnets alla timmar, året runt.
Samtidigt som digitaliseringen skapat nya beteenden, kommunikationskanaler och umgängessätt har den också skapat stora problem och utmaningar för många traditionella kommunikationskanaler (tänk dagspress och traditionell publishing). Digitaliseringen har också skapat nya möjligheter för många aktörer inom ett antal olika branscher – tänk Google, Apple och många fler.
Ett svenskt företag som sett ett gyllene tillfälle att växa inom området digital kommunikation är HiQ. De har jobbat framgångsrikt som IT- och management konsult sedan 1995. Idag breddar man sin verksamhet och har ett helt team som jobbar med digitala lösningar. Det innebär kompetenser som creative directors, art directors, användbarhetsexperter, interaktionsdesigners och copywriters.
Bo Ringdahl, VD för HiQ i Stockholm, berättar att HiQ i allt större utsträckning gör affärer med sina kunders marknadsavdelningar, just för att de förstår deras kunders beteende och de tekniska plattformarna som de använder.
Vilka trender ligger då bakom att en aktör som HiQ – en tidigare ganska traditionell IT-konsult – väljer att stärka sin kompetens inom kommunikationsområdet? Bo Ringdahl menar att det i huvudsak är tre trender som lett till att HiQ närmat sig kommunikationsområdet:
- Den accelererande digitaliseringen. Allt som kan digitaliseras håller på att digitaliseras, distribueras via internet och konsumeras i mobila enheter. Det har lett till att allt större del av marknadskommunikationskakan sker genom digitala kanaler. Dessa kanaler samverkar även sinsemellan vilket kräver hög teknisk kompetens.
- ”The Internet of things”: Det handlar om prylar, maskiner och system som kommunicerar med varandra i realtid. Den här typen av informationsutbyte kan också användas till att optimera marknadskommunikation i realtid. Det är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som inte ligger inom de traditionella reklam- och kommunikationskonsulternas kompetensområde.
- Den snabba utvecklingen av e-handel innebär att detaljhandeln har ett ökande behov av att kommunicera med sin målgrupp via digitala kanaler. Många väljer bort traditionella kampanjer och letar efter alternativ till traditionell reklam och blickar mot digitala aktiviteter.
HiQ’s ser alltså ljust på framtiden och som deras koncernchef Lars Stugemo säger i senaste kvartalsrapporten: -”IT och kommunikation har egentligen aldrig varit roligare. För femton år sedan tyckte vi att utvecklingen var rekordartad. Nu vet vi att den utvecklingen inte var någonting i jämförelse med hur snabbt det går idag. Varje dag händer något nytt som kan bli revolutionerande. Det går snabbt. Vi är snabba. Och vi älskar varje sekund av det. Idag är mobila lösningar det som förenklar vår vardag mest. Imorgon är det med största sannolikhet något annat.”
Själv hoppas jag att det är många fler som vågar ta möjligheten att skapa nytt samtidigt som den digitala revolutionen blir en integrerad del av vår vardag. Finns det några företag som du skulle vilja lyfta fram?