Strategi – ofta enda tillfället att stanna upp och reflektera
Att göra upp en strategi för företaget är för många det enda tillfället att stanna upp och reflektera över om verksamheten är relevant för kunderna och marknaden och vad det är företaget ska bidra med, nu och framöver.
– Att tänka efter är ett måste för en ledningsgrupp, både i små och stora företag, säger Elisabet Lagerstedt.
Hon har hjälpt företag med strategi, innovation och förnyelse i många år och konstaterar att strategi är avgörande för ett företags långsiktiga livskraft.
Lyssna av
För att bygga en bra strategi gäller det att lyssna både in i organisationen och på omvärlden.
– Gå ut och prata med kunder. Hur uppfattar de er? Det behöver inte vara en formell kundundersökning, men ni behöver få en känsla, är utbudet konkurrenskraftigt? Är ni utbytbara? Förstår ni era kunders vardag och hur ni kan hjälpa dem att lösa sina problem? Det är avgörande för vad ni behöver prioritera, säger Elisabet Lagerstedt.
Strategiarbete handlar också om ett strategiskt tänkande och agerande i vardagen.
– Strategin fungerar som en kompass för att ständigt göra rätt val och avväganden – för både ledning och medarbetare. Med strategin som kompass har ni både stöd för löpande beslutsfattande och ständigt sikte på målbilden.
Tre sidor kan räcka
Hur omfattande strategin behöver vara beror på företagets struktur och på omvärlden.
– Mitt eget bolag är den ena extremen. Vi är tre personer och då finns det varken tid, utrymme eller orsak att göra en omfattande strategi, säger Elisabet Lagerstedt.
Hennes styrdokument är tre sidor långt: en sida med syfte, vision och övergripande mål och vad företaget ska bidra med, en sida med affärsmodellen och en sida med de övergripande strategiska initiativen på några års sikt, som visar vad som ska göras för att röra sig i riktning mot visionen.
Ett halvårs nulägesbeskrivning
Den andra extremen är ett stort bolag som hon jobbat med. Bolaget jobbar i en bransch som inte förändras så snabbt och där tog bara nulägesanalysen mer än ett halvår.
–Stora delar av företaget var med i arbetet med nulägesanalysen. Den efterföljande implementeringen av strategin blev smidig för att man under arbetets gång hade utvecklat en samsyn och hade enklare att förstå den långsiktiga visionen. Ett bra grundarbete betalar sig på ofta sikt.
Snabba förändringar
Elisabet Lagerstedt konstaterar att tidigare har en vd ansetts misslyckad om han eller hon inte hållit fast vid strategin, men i dag gäller det att behålla flexibiliteten och löpande justera kursen för att komma i mål.
Elisabet Lagerstedt uppmanar företag att våga experimentera, testa nya initiativ och snabbt se om det är en väg att gå vidare på eller om man måste prova en annan väg.
– I dag kan en strategi inte vara huggen i sten när omvärlden förändras så snabbt. Strategiskt tänkande är emellertid fortfarande lika viktigt.
Här är Elisabet Lagerstedts fyra strategiråd:
1. Om ni inte har erfarenhet av strategiarbete – ta hjälp av en mentor som har erfarenhet av strategiarbete i olika typer av företag.
Ta in någon i styrelsen som har rätt kompetenser eller att ta hjälp av en utomstående konsult. Oavsett vilket kan det vara skönt att ha ett utomstående bollplank i långsiktiga frågor.
2. Var tydlig med verksamhetens vision. Välj sedan ut de tre till fem viktigaste initiativen och målen och fokusera på dem.
3. Balansera detaljgraden. Var inte för detaljerad, så att strategin blir en kontrollmentalitet, men var samtidigt inte för odetaljerad så att det bara blir ”fluff” och ord som inte betyder något.
4. Skapa tid för att tänka strategiskt. Utforska vilka arbetsuppgifter som är viktiga respektive oviktiga. Se vad som skapar värde. Det är i sig att jobba strategiskt, men det gör också att ni kan sluta göra det som inte är viktigt och frigöra tid för att jobba med det som är långsiktigt viktigt.
Mer i VD Tidningen: Så gör du en strategi – sex steg för att lyckas