Idéernas kraft

14 juli, 2018 innovation ,

(Denna artikeln är skriven av Karin Aase och ursprungligen publicerad i SEB Value nr 2, 2018).

Facit och Kodak, två världsledande företag som helt plötsligt gick under när tekniken utvecklades.

-Att äldre lösningar blir mindre relevanta och till slut helt irrelevanta på grund av nya innovationer är inget nytt, konstaterar Elisabet Lagerstedt, författare till boken ”Navigera in i framtiden”.

-Skillnaden i dag jämfört med tidigare är att den processen går fortare nu.

För det är väldigt sällan det kommer helt omvälvande innovationer till marknaden. Snarare är de flesta innovationer gradvisa, små förändringar och förbättringar av redan existerande idéer och produkter.

-Gamla idéer slås inte ut rakt av utan är något som vi människor gemensamt utvecklar över tid. Ju mer känd en idé blir, desto fler kan bygga vidare på den. Och i dagens samhälle där en idé direkt kan spridas över internet så att miljontals människor kan ta vid och utveckla den, ja, då blir förändringstakten också väldigt snabb.

Men även om statistiken visar att det går cirka 3 000 idéer på en kommersiell succé är det ingen bransch som nu står oberörd av implikationerna av det digitala samhället.

-Däremot har man kommit olika långt. Vissa branscher som exempelvis media och musik ligger i framkant, bank och finans är mitt uppe i förändringarna medan delar av den traditionella tillverkningsindustrin ligger kraftigt på efterkälken.

Vad kan man då göra som investerare för att hitta de nya företag som har potentialen att revolutionera en hel bransch?

-Det finns inga enkla svar på den frågan, men en bra början är att sätta sig in i de stora megatrender som påverkar alla just nu. Genom att lära dig mycket om dem kan du hitta intressanta bolag som ser nya möjligheter, säger Elisabet Lagerstedt.

Viktigt att komma ihåg är då att inte stirra sig blind på tekniken. – Nyckeln till framgångsrika idéer de senaste åren har snarare varit kundfokus, användarvänlighet eller nya affärsmodeller som vänt upp och ner på traditionella branscher.

Men det allra bästa sättet att lära sig om framtida möjligheter är att intensivt studera människor och företag som redan ligger i framkant, menar Elisabet Lagerstedt.

-Vi kan lära oss mycket av dem, för de opererar nämligen på ett sätt som vi kan förvänta oss att större delen av samhället gör i framtiden. Det är lite som sci-fi-författaren William Gibson uttryckte det: ”The future is already here – it’s just not very evenly distributed.”

Denna artikeln är skriven av Karin Aase och ursprungligen publicerad i SEB Value nr 2, 2018 (ett magasin från SEB Private Banking).


 

Läs mer i boken Navigera in i framtiden av Elisabet Lagerstedt.Navigera in i framtiden